پرینتر جوهر جامد چیست؟

پرینتر جوهر جامد چیست

یکی از انواع پرینترهای موجود کاربردی در بازار، پرینتر جوهر جامد است که در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. برخلاف پرینترهای جوهرافشان و لیزری از شهرت کمتری برخوردار است و سالانه نزدیک 6000 برگه چاپ می‌کند. پرینترهای جوهر جامدمتفاوت از پرینترهای دیگر شارژ می‌شود در این نوع چاپگرها همان‌طور که مشخص است جوهر از جنس موم بوده و عملاً جامد است. و برای چاپ در وهله اول نیاز است که جوهر را ذوب کرده و سپس از آن برای چاپ استفاده شود. این در حالی که است که در پرینترهای معمولی نیاز به خرید تونر شارژ و شارژ کردن تونر خواهید داشت.

در پرینتر جوهر جامد در مرحله اول تصویر تولید می‌شود و سپس آن تصویر روی برگه چاپ می‌شود. پس از چاپ با دست کشیدن روی کاغذ متوجه می‌شوید بافت کاغذ به بافت موم شبیه است.

تاریخچه پرینترهای جوهر جامد

شرکت Tektronixدر سال 1986 فعالیت خود را شروع کرد. هدف از ساخت پرینتر جوهر جامد مقرون به صرفه بودن فرایند چاپ بود. در ابتدا این کمپانی به سراغ کارتریج‌هایی رفت که بر اساس آب کار می‌کردند.

این شرکت در سال 1991 اولین پرینتر جوهر جامد را با نام Phaser III  را روانه بازار کرد. این پرینتر نوعی دستگاهی حرارتی بود که برای اولین بار در آن از آب برای پروسه چاپ استفاده نمی‌شد. این شرکت در سال 1990 به طراحی  و تولید دستگاه‌های چاپگر دیگر نیز پرداخت. در آخر شرکت Xerox با خریداری این بخش چاپ، فناوری ساخت چاپگرهای جوهر جامد را بر عهده گرفت. پرینترهای شرکت زیراکس به عنوان یکی از برندهای شناخته شده حال حاضر بازار می‌باشد.

مزایای پرینتر جوهر جامد

هنگامی که این فناوری برای اولین با ارائه شد  نظر طراحان گرافیک را به خود جلب کرد. یکی از دلایلی که باعث شد نظر بسیاری از طراحان گرافیک را جلب کند این بود که رنگ‌های نارنجی و زرد را با کیفیت و درخششی چاپ کرد که پرینترهای دیگر توانایی آن را نداشتند. این چاپگر با ذوب موم، رنگ‌های براق و دوست داشتنی را روی کاغذ به وجود می‌آورند. ایجاد زباله کمتر، یکی دیگر از مزایای پرینتر جوهر جامد است؛ زیرا در این پرینتر برخلاف پرینترهای لیزری و جوهرافشان کارتریج خالی برای دور ریختن موم و دیگر جای نگرانی برای بازیافت کارتریج خالی وجود ندارد. همچنین به دلیل جامد بودن جوهر دیگر خیالتان از بابت خشک نشدن آن راحت است و دوام و کارایی این نوع متریال بسیار بالا است. اما در مورد دیگر انواع پرینتر مانند کونیکا نیاز خواهید داشت با تونر کونیکا مینولتا، جوهر مورد نیاز دستگاه را تأمین نمایید.

مزایای پرینتر جوهر جامد

معایب پرینتر جوهر جامد

در کنار مزیت‌های گفته شده برای چاپگر جوهر جامد، یک سری معایب هم وجود دارد. اولین مورد این است برای شروع پروسه چاپ در ابتدا باید صبر کنیم موم‌ها گرم شوند و سپس بعد از گرم شدن پرینتر و حرارت دیدن کارتریج پروسه چاپ آغاز می‌شود. به دلیل نحوه این نوع عملکرد بهتر است دستگاه بعد از استفاده مدتی را صرف خنک شدن کند. این شرایط برای افرادی که به دنبال دستگاهی با سرعت بالا هستند گزینه مناسبی نمی‌باشد. درست است که قیمت متریال مصرفی مقرون به صرفه است اما یا این دستگاه در مقایسه با دستگاه‌های دیگر معمولاً گران‌تر است و ایراد دیگر این است توانایی چاپ و انتقال تصویر روی همه کاغذها را ندارد.

پرینتر جوهر جامد برای چه افرادی مناسب است؟

پرینتر جوهر جامد، به دلیل کیفیت بالا در چاپ رنگی مناسب کسانی است که بیشتر عمر خود را صرف چاپ رنگی می‌کنند. ماندگاری بالای این چاپ نسبت به چاپ درخشان و لیزری نظر افراد متخصص در صنعت مانند طراحان گرافیک را به خود جلب کرده است. از طرفی به دلیل خشک نشدن این جوهر مناسب افرادی است که هر از چند گاهی به خاطر علاقه‌ای که به چاپ متن و عکس دارند، می‌پردازند.

نکاتی که در استفاده از پرینترهای جوهر جامد باید بدانید

از آنجا که پرینترهای جوهر جامد تفاوت زیادی با دیگر پرینترها دارند لازم است که شما را با تعدادی از نکات استفاده از پرینترهای جوهر جامد آشنا کنیم:

نکات استفاده از پرینترهای جوهر جامد

از این چاپگر می‌توان برای انواعی از سطوح‌ها استفاده کرد و فقط به کاغذ محدود نیست.

  • حساسیت کمتری نسبت به چاپگرهای لیزری و جوهرافشان از خود بروز می‌دهد.
  • می‌توانیم با خاموش کردن پرینتر زمانی که با آن کار نمی‌کنیم از خشک شدن جوهر جلوگیری کنیم.
  • پرینتر جوهر جامد فقط با جوهر جامد کار کرده و نمی‌توان از تونر و جوهر عادی برای آن استفاده کرد.
  • برای گرم شدن جوهر به زمان نسبتاً کمی نیاز داریم، پس از گرم شدن می‌توانید با سرعت بیشتری چاپ کنید. همچنین باید حین چاپ چندین صفحه نیز کمی مکث کرده و مجدداً از پرینتر استفاده کنید
  • پس از تمام شدن کار باید 30 دقیقه صبر کنید. تا پایان سرد شدن مخزن چاپگر قابل جا به جایی نیست. جا به جایی قبل تمام شدن موعود ممکن است به دستگاه شما آسیب جدی وارد کند.
  • اگر می‌خواهید سازگار با محیط‌زیست فرآیند چاپ خود را انجام دهید پرینتر جوهر جامد به دلیل نداشتن کارتریج خالی بهترین گزینه است.

کلام آخر

انتخاب یک پرینتر خوب و با کیفیت تأثیر بسزایی در روند کار و سرعت شما می‌گذارد. بنابراین پیش از خرید انتظارها و نیازهای خود را بررسی کرده و مطابق با آن انتخاب خود را انجام دهید طوری که با خواسته‌های شما همخوانی داشته باشد. شناخت پرینتر جوهر جامد به شما در این انتخاب نقش بسزایی دارد. تهران کونیکا فروشگاه اینترنتی باسابقه‌ای است که در زمینه فروش انواع پرینترها و قطعات و لوازم جانبی آن‌ها فعالیت می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید از محصولات ما در این مجموعه دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *