چاپ دورو چیست؟

چاپ دورو چیست

چاپ دورو یا print on both sides به معنای چاپ اطلاعات مورد نظر در دو سمت کاغذ است. این نوع چاپ هم به روش دستی و هم به روش خودکار قابل انجام است. قابلیت چاپ دورو اتوماتیک در مدل‌های بالاتر و به روزتر چاپگرها موجود است. در این مدل‌های کاغذکش ورق‌ها را مجدداً به داخل هدایت کرده و برعکس می کند تا چاپ در قسمت پشت صفحه نیز انجام گیرد. در مدل‌های قدیمی چاپگرها که به طور عادی چاپ را در یک سمت ورق کاغذ انجام می دهند می توانید ورق‌ها را با دست پشت و رو کنید تا چاپ انجام گیرد. نام‌های دیگر که برای چاپ دو رو و چاپ یک رو استفاده می شوند، duplexer و simplex هستند که در هنگام استفاده از پرینتر خود ممکن است با آن ها مواجه شوید. ولی سؤال آنجاست که چاپ دورو به چه دلیل اختراع شد

دلیل اختراع قابلیت چاپ دورو

در سال 1987 پیشگامان ژاپنی این صنعت برای صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و کاهش هزینه‌ها، چاپ دو رو را ابداع کردند. این اختراع به طور انحصاری در اختیار کمپانی ریکو قرار گرفت که باعث افزایش کارایی و بهینه شدن مصرف مواد اولیه مانند کاغذ شد؛ اما امروز تمامی مدل‌ها دارای این ویژگی مهم هستند. برای مثال در زمان خرید دستگاه کپی کونیکا این سؤال برای شما مطرح نمی شود که این دستگاه قابلیت چاپ دو رو دارد یا نه؟ چرا که همگی مدل‌های جدید این دستگاه این قابلیت را دارند.

مزایای چاپ دورو

دلیل اصلی، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و همین‌طور بهینه‌سازی فضا تا پنجاه درصد است. به این شکل نه تنها به جای دو ورق کاغذ از یک ورق استفاده کرده‌ایم بلکه به جای جمع شدن دسته دسته کاغذهای تک رویی که مسلماً فضای بیشتری اشغال می کنند، می‌توانیم تعداد کاغذ را به نصف برسانیم.صرفه‌جویی فقط در کاغذ و حتی فضا خلاصه نمی شود. صرفه‌جویی در کاهش مصرف انرژی چاپگرها یکی از مثبت‌ترین تأثیرات پرینت دو رو می‌باشد؛ زیرا که به جای صرف انرژی برای دو ورق، این انرژی فقط برای یک ورق گذاشته خواهد شد و استهلاک دستگاه نیز کاهش می یابد. در صورت نیاز به خرید تونر کونیکا 452 اورجینال کلیک نمایید.

مزایای چاپ دورو

نحوه گرفتن چاپ دورو

لازم به ذکر است که امکان چاپ دو طرفه تنها در پرینتر دو رو زن مقدور است. در ابتدا روی فایل مورد نظر کلیک کرده و گزینه پرینت را انتخاب کنید و از طریق منو دستگاه چاپ خود را انتخاب کرده و گزینه چاپ دورو را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است با نام انگلیسی این نوع چاپ که print on both sides است مواجه شوید. سپس این گزینه را انتخاب و پرینت را به صورت دورو بگیرید.

برای بهره‌گیری از پرینترهای دستی باید خودتان تنظیمات را به گونه‌ای بگذارید که دستگاه بعد از پرینت یک صفحه منتظر صفحه بعد بماند. این تنظیمات را می توانید از صفحه اصلی یا با نام انگلیسی پیدا کنید.

برای خیلی از افراد پرینت دورو متن‌ها به صورت عادی ساده است. ولی وقتی این متن عکس و یا به طور کلی اطلاعات در فایل‌هایی مانند پی‌دی‌اف و یا ورد و … قرار می‌گیرد، کپی را برای افراد مشکل می‌سازد. بد نیست بدانید که به طور کلی چاپ دورو در پرینترها از یک اصول پیروی می کند و پیچیدگی خاصی ندارد؛ بنابراین با دانش در مورد یکی از پرینترها می توانید از دیگر مدل‌ها نیز استفاده کنید. چاپ دورو در پی‌دی‌اف و دیگر برنامه‌ها نه تنها پیچیده نیست بلکه بسیار آسان تلقی می شود. در ادامه نحوه پرینت را برای سهولت کار ارائه می‌دهیم.

نحوه پرینت پشت و رو در pdf

ابتدا بعد از مطمئن شدن از قابلیت چاپ دورو پرینتر خود به دنبال یافتن فایل پی‌دی‌اف مورد نظر باشید و سپس گزینه پرینت که در بخش فایل که در بالای صفحه قرار دارد. آن را برگزینید و یا برای کوتاه‌تر کردن این روند می‌تواند خیلی راحت با گرفتن کنترل با حرف پی میانبر بزنید و خیلی راحت به منوی پرینت وارد شوید. بعد وارد شدن به این بخش نوبت به انتخاب پرینتر مورد نظرتان می‌رسد و در این مرحله می توانید تنظیمات مورد نظرتان را در سیستم اعمال کنید مانند تعداد صفحات پرینت و حتی نوع کادر. سپس می توانید با انتخاب پرینت دورو کار را تمام کنید.

نحوه پرینت گرفتن پشت و رو در ورد

برای چاپ پشت و رو از فایل word از محتویاتی که درون برنامه ورد قرار دارد باید ابتدا فایل مورد نظر را انتخاب و باز کنید. سپس از طریق انتخاب گزینه فایل وارد بخش پرینت شده که همانطور که قبل هم گفته شد با گرفتن کنترل با کلید حرف پی می توانید یک راست به بخش پرینت وارد شوید. در بخش تنظیمات یا ستینگ نحوه پرینت را که یا یک رو است یا دورو را چک کرده و اگر پرینت یک رو می‌باشد آن را تغییر دهید و روی گزینه manually print on both sides کلیک کرده و سپس بعد از آن که یک طرف برگه کپی شد به صورت دستی ورق را برگردانده تا صفحه دوم نیز چاپ شود.

نحوه پرینت گرفتن پشت و رو در ورد

روش دوم برای چاپ دورو در ورد به این صورت است که با قرار دادن یک نقطه بر روی کاغذ می‌گذاریم سپس مانند روش قبلی وارد قسمت فایل و سپس پرینت می‌شویم. با ورود به ستینگ می توانید کادر خالی‌ای را به نام صفحه‌ها یا pages ببینید. در این کادر با توجه به شمار برگه‌هایی که دارید باید عددهای بر فرض فرد یا زوج خود را بنویسید برای مثال به صورت دو چهار شش هشت و … . سپس روی گزینه چاپ کلیک کرده و فرایند چاپ را آغاز کرده و توجه داشته باشید که کاغذ را از سمتی که علامت‌گذاری کرده‌اید در پرینتر قرار دهید و دوباره فرایند را تکرار کنید که صفحه‌ای جا نمانده باشد.

طریقه پرینت گرفتن پشت و رو با دستگاه کپی hp

در ابتدا به جای آن که بخواهید دنبال مراحل کپی باشید نگاهی به مدل پرینتر خود بکنید و مطمئن شوید که آیا پرینتر شما پرینتر دورو است یا خیر. برای این کار اگر آخر شماره مدل پرینتر شما حرف دی انگلیسی را داشته باشد یعنی دارای ویژگی چاپ دورو می‌باشد برای مثال مدل پرینتر 410 دی دارای همچنین ویژگی است. برای مدیریت پرینتر خود باید به قسمت تنظیمات چاپ دورو در پرینترهای اچ پی بروید. با توجه به تعداد صفحاتی که باید پرینت گرفته شود در بخش ای‌دی‌اف دستگاه پرینتر خود کاغذ قرار داده و از طریق پنل پرینتر وارد قسمت کپی شده و دنبال تنظیمات و یا ستینگ باشید. بعد از یافتن آن در نحوه چاپ گزینه two sided را انتخاب کرده و در ادامه به دنبال گزینه 2 side to 2 side بگردید و در آخر کپی را شروع کنید.

سخن پایانی

در این متن علاوه بر معرفی پرینت دورو از دلایل استفاده و مزایای این نوع چاپ و تا حدی تاریخچه آن سخن گفتیم. در ادامه از نحوه استفاده و پرینت اطلاعاتی که در ورد و یا پی‌دی‌اف و … هستند به شما اطلاعات دادیم؛ اما بد نیست بدانید که چاپ و پرینت دو رو، یکی از ویژگی‌های نه چندان قدیمی چاپگرها به شمار می آید و امروزه اغلب دستگاه‌های چاپگر از این ویژگی برخوردار هستند. در صورت تمایل به خرید دستگاه چاپگر می توانید به فروشگاه اینترنتی تهران کونیکا مراجعه نموده و خرید خود را ثبت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *