انواع ریبون لیبل پرینترها

صنعت چاپ هر روز در حال پیشرفت است. زمانی برای نوشتن قیمت محصولات از یک برگه کاغذ و خودکار استفاده می‌شود اما امروزه دستگاه‌های لیبل زن به کمک ریبون حرارتی  این کار را ساده نموده‌اند. این دستگاه‌ها با کمک انواع مختلف ریبون توانایی چاپ روی کاغذ با کیفیت‌های متفاوت و چاپ روی اشیا را فراهم می‌کند. در ادامه بیشتر با ریبون لیبل پرینترها، انواع و نحوه تعویض آن آشنا خواهیم شد.

ریبون چیست

همان‌طور که می‌دانید ریبون ورق نازکی از جوهر است که در دستگاه‌های پرینتر لیبل به کار می‌رود. ریبل در واقع همان تونر دستگاه کپی است که مسئولیت فراهم آوردن جوهر مورد نیاز برای چاپ را بر عهده دارد. ریبون لیبل پرینتر در چهار نوع مختلف بر اساس کاربرد، میزان کیفیت چاپ، مواد تشکیل‌دهنده، تولید و در بازار موجود می‌باشد؛ اما اگر به ظاهر آن‌ها نگاهی بی اندازی هیچ تفاوتی ندارند. لازم به ذکر است که هر کدام از انواع لیبل زن‌ها نیاز به ریبون مخصوص خود است. ریبون‌های را می‌توان در عرض‌های 4، 6، 8، 11 و 16 سانتی‌متر و با طول 75، 110، 300 و 450 متر  یافت. این بسته به میزان استفاده و نوع دستگاه لیبل زن دارد که کدام یک را انتخاب کنید.

کاربرد ریبون چاپگر در فرایند چاپ

حتماً شما آشنایی نسبی با لیبل و ریبون دارید. دستگاه لیبل زن نوعی پرینتر است و برای چاپ لیبل روی اشیا استفاده می‌شود. با این دستگاه می‌توان بارکد، اعداد، قیمت و … را روی برگه‌های مخصوص چاپ نمود. این دستگاه با کمک حرارت، جوهر روی ریبون را روی کاغذ منتقل می‌کند. گفتیم که ریبون ورق‌های نازک هستند که یک طرف آن‌ها خواسته‌های فروشنده را روی برگه منتقل می‌کند و طرف دیگر تحت حرارت هد دستگاه قرار می‌گیرد. به زبان ساده ریبون نوعی کاربن است با این تفاوت که کاربن با فشار جوهر را منتقل می‌نمود اما ریبون به حرارت نیاز دارد.

انواع ریبون لیبل زن

قبلاً گفتیم که ریبون‌ها بر اساس کاربرد، دستگاه لیبل زن، کارایی و نیاز مصرف‌کننده انتخاب می‌شوند. تفاوتی ندارد که تونر کونیکا مینولتا برای دستگاه فتوکپی خریداری می‌کنید و یا ریبون برای دستگاه لیبل زن؛ کیفیت چاپ در هر دو مهم است. از این رو هر چه زمان برای انتخاب تونر صرف می‌کنید برای ریبون نیز باید همان زمان را صرف کنید. انتخاب ریبون با مناسب، کیفیت چاپ را به همراه خواهد داشت. از جمله ریبون‌های مورد استفاده به موارد زیر می‌توان اشاره داشت:

  • ریبون وکس

یکی از ارزان‌ترین انواع ریبون دستگاه لیبل زن، ریبون وکس است. این ریبون را بیشتر مصرف عمومی داشته و توسط خرده‌فروشان و افرادی که در حمل و نقل فعالیت دارند استفاده می‌شود. این نوع ریبون در برابر عوامل محیطی مقاومت بسیار کمی دارد؛ از این رو اگر لیبل‌های زده شده چندان با اهمیت نباشند از این مدل استفاده می‌شود. علاوه بر قیمت مناسب، سرعت چاپ بالای این ریبون نیز از مزایای آن به شمار می‌آید. به صورت کلی در تمامی صنایعی که برای چاپ لیبل اهمیت کمی قائل هستند و تمایل به هزینه بیش از اندازه برای این منظور ندارند بهترین گزینه خواهد بود.

  • ریبون رزین

بر خلافت ریبون وکس، ریبون رزین، گران قیمت‌ترین نوع ریبون است. در مواد تشکیل‌دهنده آن، میزان قابل توجهی رزین دیده می‌شود که امین امر چسبندگی جوهر به کاغذ را افزایش داده و کیفیت و ماندگاری چاپ را افزایش می‌دهد. علت نام‌گذاری این ریبون نیز وجود رزین است. در صنایعی که چاپ لیبل اهمیت بالایی دارد و هزینه انجام شده چندان مهم نیست از این محصول استفاده می‌شود.  این محصول برای چاپ لیبل‌هایی مانند متالایز، پی‌وی‌سی و تایوک کاربرد دارد. این محصول برای انجام فرایند چاپ میزان گرمای بیشتری نیاز دارد و از این رو دستگاه لیبل زن مخصوص خود را خواهد داشت.

  • ریبون وکس رزین

همان‌طور که می‌توان حدس زد، ریبون چاپگر وکس رزین؛ مزایای هر دو ریبون وکس و ریبون رزین را دارد. به عبارتی قیمت این محصول چیزی بین ریبون وکس و ریبون رزین است. کیفیت چاپ با این ریبون بسیار بهتر از ریبون وکس و کمتر از ریبون رزین خواهد بود. از این ریبون برای چاپ روی لیبل‌های متالایز، پی‌وی‌سی و تایوک استفاده می‌شود. در مقایسه با ریبون وکس، حرارت بیشتری برای چاپ نیاز دارد اما چاپ انجام شده در برابر خراش، حرارت، سایش و رطوبت ماندگاری مناسبی خواهد داشت.

  • ریبون سوپر رزین

در صورتی که تمایل به چاپ لیبل بر روی اشیا، فلزات، محصولات متال، پشت متال و تایوک دارید باید از ریبون سوپر رزین کمک بگیرید و به عبارت ساده این محصول برای چاپ رو کاغذ طراحی نشده است. میزان رزین استفاده شده در ساخت این ریبون بیشتر از سه مورد دیگر است. چاپ انجام شده توسط این ریبون مقاومت قابل توجهی در برابر برخورد با مواد شیمیایی، رطوبت، مواد شوینده، شرایط آب و هوایی نامناسب دارد. این محصول حتی در برابر سایش، خراش، حرارت و … نیز ماندگاری بالایی دارد. از این ریبون در دستگاه لیبل پرینتر پلاستیکی، متال، شبرنگ و آلومینیومی استفاده می‌شود.

تعویض ریبون لیبل زن

 حال که توانستید ریبون مخصوص دستگاه خود را خریداری کنید جهت تعویض آن باید مراحل زیر را طی نمایید:

  • گام اول، درب لیبل زن را باز کنید

روی دستگاه لیبل زن، ضامن‌هایی طراحی شده است که اگر آن‌ها را فشار دهید درب دستگاه باز خواهد شد. سپس باید قطعه نگهدارنده ریبون را بردارید. نگاهی به ریبون خریداری شده بی اندازید و دقت داشته باشید که قسمت براق آن رو به بالا باشد.

  • گام دوم، فیکس کردن نگهدارنده

در مرحله دوم باید نگهدارنده را درست در جای خود قرار دهید و از این کار مطمئن شوید.

  • گام سوم، ریبون را دور بوبین قرار دهید

حال باید ضامن هد دستگاه را به سمت داخل بکشید و آن را بردارید. در این قسمت بوبین و ریبون قرار دارند. از قسمت زیر هد، لیبل قرار داده شده در دستگاه را در قسمت دو گیره فیکس نمایید. حال می‌توانید ریبون را از زیر هد بیرون کشیده و دو بوبین بپیچید.

  • گام چهارم، درب هد و دستگاه را ببندید

بعد از اینکه مطمئن شدید ریبون را به درستی دور بوبین پیچیده‌اید کار تعویض ریبون لیبل زن به اتمام رسیده است. پس مراحل گفته شده در بالا را به صورت عکس طی کنید و درب‌هایی که باز کرده‌اید را ببندید.

کلام آخر

در این مطلب در مورد انواع ریبون صحبت شد. متوجه شدیم که 4 نوع ریبون در بازار وجود دارد که سه مورد آن مخصوص چاپ روی کاغذ و مدل چهارم آن مخصوص چاپ روی اشیا است. از نظر ظاهری همگی شکل یکسان دارد اما از نظر کیفیت چاپ متفاوت هستند. هر کدام از انواع ریبون نیز در ابعاد مختلف تولید می‌شود. در انتها لازم به ذکر است که فروشگاه اینترنتی کونیکا مجموعه کاملی از دستگاه فتوکپی و تجهیزات مصرفی آن را گرد آورده است و از شما برای دیدن آن‌ها دعوت می‌نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *